Talán te is észrevetted, hogy sok life coach képzés csupán egy-két pszichológiai eszközt érint, leginkább a tranzakcióanalízist vagy az NLP-t. Az én képzésem viszont négy fő pszichológiai eszközt is beépít, hogy a résztvevők átfogóbb és mélyebb megértést kapjanak a coaching folyamatokban alkalmazható módszerekről.
Nem titkolt célom, hogy az Intuitív Life Coach képzésem során a résztvevők mélyreható, hasznos és gyakorlati ismereteket sajátítanak el az emberi elme és viselkedés működéséről. A képzésem célja nem az, hogy diagnosztizáljunk vagy pszichoterápiás munkát végezzünk, hanem az, hogy a nálunk végzett coachok rendelkezzenek egy olyan eszköztárral, amely támogatja az ügyfelek önismereti, személyes és szakmai fejlődését.
Ne értsd félre! Semmiképpen sem célunk, hogy a coaching helyettesítse a pszichoterápiát. A coaching és a pszichoterápia két különböző terület, eltérő célokkal és módszerekkel. Ezen nem is kívánunk változtatni!
Az egész life coach képzésemet azért alakítottam ki, mert nagyon sok végzett coach keresett meg, akik miután elvégeztek egy másik képzést, még mindig eszköztelennek érezték magukat, és nem sikerült valódi változást elérniük a partnereik folyamataiban.
Nem csak még egy life coach képzés
Az intuitív coaching módszeremmel továbbra is alapvetően a jövőbeli célok elérésére összpontosítunk, azonban a pszichológiai eszközök rendkívüli értéket adnak hozzá, mivel segítenek feltárni azokat a mélyebb, belső mintákat és korlátozó hiedelmeket, amelyek gyakran akadályozzák az ügyfeleket a továbblépésben.
Ezek az eszközök lehetővé teszik, hogy ügyféllel együtt dolgozzunk a múltban gyökerező, mégis a jelenre és a jövőre ható blokkok feloldásán. Ezáltal az intuitív coaching nem csupán célok eléréséről szól, hanem átfogó önismereti úttá válik, ahol az ügyfél mélyebben megértheti önmagát, az életében ismétlődő mintákat, és valódi, hosszú távú változást érhetünk el.
Ebben a bejegyzésben szeretném röviden bemutatni azokat a pszichológiai eszközöket, amelyeket beemeltem a life coach képzésembe. Ezek az eszközök a sématerápia, a tranzakcióanalízis, a logoterápia és az integrál pszichológia. Mindegyik módszer egyedi szemszögből közelít a mentális és érzelmi blokkokhoz, és így segítik őket a belső gátak leküzdésében és a fejlődés útján.
Sématerápia: Gyermekkorunk hatása a jelenünkre
A sématerápia Jeffrey E. Young nevéhez fűződik, aki felismerte, hogy életünk első évei meghatározóak a későbbi életvitelünk és gondolkodásmódunk szempontjából. Az egyén sémákat, azaz tartós, ismétlődő mintázatokat alakít ki, amelyek lehetnek segítő vagy épp romboló hatásúak.
A sématerápia segíthet az ügyfeleknek felismerni azokat a gyermekkori mintákat, amelyek akadályozhatják őket a fejlődésben. Például egy „elhagyatottság séma” miatt egy ügyfél retteghet a kapcsolatokban való csalódásoktól, ami visszatarthatja a fontos kapcsolatok kialakításától vagy fenntartásától. Egy coach ennek a sémának a tudatosításával és finom átdolgozásával segíthet az ügyfélnek átlépni a saját határain.
A life coach képzésemen a résztvevők a sématerápiás modul segítségével mélyreható változásokat értek el saját életükben, ami arra inspirált, hogy ezt a lehetőséget bárki számára elérhetővé tegyem, aki komoly eredményeket szeretne a személyes fejlődés terén. Ezért létrehoztam egy külön képzést, a Mintatörés Mesterkurzust. Ha érdekel, hogyan segíthet a sématerápia a mélyebb önismeret és változás elérésében, itt találod a képzés részleteit.
Tranzakcióanalízis: Az életünk három „én-állapota
A tranzakcióanalízis, Eric Berne munkája nyomán, az emberi interakciókat három alapvető „én-állapot” – a Gyermek, a Szülő és a Felnőtt – mentén vizsgálja. Ezek az én-állapotok meghatározzák, hogy miként viselkedünk és reagálunk a különböző helyzetekben.
Egy life coach képzés során a tranzakcióanalízis segít abban, hogy az ügyfél felismerje, mikor működik Szülőként (kritikus vagy támogató), Gyermekként (lazadó, szabad vagy alkalmazkodó) vagy Felnőttként (tárgyilagos és racionális). Ez az eszköz nagy segítséget nyújt mind a coachoknak, mind az ügyfeleknek az önreflexióban, és abban, hogy felismerjék, miként alakítanak ki és tartanak fenn bizonyos kapcsolati mintákat. Például, ha valaki hajlamos alárendelő szerepbe kerülni egy-egy kapcsolatban, akkor ennek tudatosítása lehetővé teszi, hogy ezen változtasson.
Logoterápia: Értelemkeresés és célok
Viktor Frankl logoterápiája az élet értelmét és célját helyezi a középpontba, mint az emberi boldogulás alapját. Frankl szerint a szenvedést gyakran az okozza, hogy az egyén nem talál értelmet az életében, és ez az érzés kilátástalanságot eredményezhet.
Egy life coach számára a logoterápia lehetőséget kínál arra, hogy ügyfeleit támogassa az értelmes célok kitűzésében és az életben rejlő lehetőségek felfedezésében. Ez a módszer abban segít, hogy az egyén újraértelmezze a nehézségeit, és találjon értelmet az életének még azokban a helyzetekben is, amikor minden kilátástalannak tűnik. Egy coach, aki tisztában van ezzel az eszközzel, hatékonyan támogathatja az ügyfeleit abban, hogy a nehézségeket is fejlődési lehetőségként értelmezzék.
Integrál pszichológia: Az ember teljessége
Ken Wilber integrál pszichológiája egy holisztikus megközelítést képvisel, amely az emberi tudatosság fejlődését és teljességét vizsgálja. Ez a megközelítés segít egy coachnak megérteni, hogy az egyéni növekedés nem csak a mentális vagy érzelmi fejlődésre korlátozódik, hanem az egyén teljes lényére vonatkozik, beleértve a spirituális, szociális és testi aspektusokat is.
Az integrál pszichológia lehetővé teszi a coach számára, hogy több szempontból lássa ügyfele helyzetét és céljait. Például egy ügyfél, aki a munkahelyi stressztől szenved, nemcsak az érzelmi reakcióit, hanem a testi jeleket és a társas kapcsolatait is figyelembe veheti a fejlődése érdekében.
Hogyan segítenek ezek az eszközök a mindennapi coaching gyakorlatban?
Hiszem hogy ezek a pszichológiai eszközök együttesen mélyreható perspektívát nyújtanak, amely a life coach képzésben részt vevők számára elengedhetetlen. Segítségükkel a coach képes lesz arra, hogy az ügyfeleit szélesebb értelemben, holisztikusan támogassa, nem csupán az elérendő célok szintjén, hanem azok megértésében, hogy milyen korábbi élmények, mintázatok és értékek vezetik őket.